Nancy Huisman

Freelance communicatieadviseur   & tekstschrijver

| 15-05-2018  CASI certificaat behaald

 

Op 15 mei heeft Nancy Huisman met succes deelgenomen aan de training 'Met CASI een strategie maken voor gedragsverandering'. CASI (Communicatie Activatie Strategie Instrument) is een tool van de dienst Publiek en Communicatie van het ministerie van Algemene Zaken. De tool kan gebruikt worden voor gedragsanalyse en om vanuit een beleidsopgave op basis van onderbouwde keuzes een communicatiestrategie te ontwikkelen. 

Communicatiedoelstellingen zijn nog vaak gericht op het veranderen van kennis, houding én gedrag. Maar als je gedrag van je doelgroep wilt veranderen, zijn kennis en houding over een onderwerp veel minder belangrijk dan we vaak nog denken. Er is een kloof tussen iets weten, het willen en het ook werkelijk doen. Mensen zijn namelijk behoorlijk irrationeel, nemen veel beslissingen onbewust en kijken erg naar wat anderen doen en vinden. Het is complex om daar goed met communicatie op in te spelen als je gedrag wilt veranderen. Dit vraagt om een grondige analyse, inleving in de doelgroep en het benutten van inzichten uit de wetenschap. 

CASI is ontwikkeld door de Dienst Publiek en Communicatie (DPC) van het ministerie van Algemene Zaken, in samenwerking met het Lectoraat Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein (PubLab) en de Amsterdam School of Communication Research / ASCoR,  Universiteit van Amsterdam.